1 דקות קריאה
21 Nov
21Nov

אנחנו אוהבים להשתמש במושגים אשר לא תמיד ברור לנו מה המשמעות מאחורי המושג עצמו. "אמון"- לכל אחד יש הגדרה שונה למושג אמון על אף כי עפ"י המילון "אמון"- "ביטחון במישהו-משהו" "נאמנות" "יכולת לסמוך".

באיזשהו מקום כל המושגים האלו נכונים השאלה מה מתאים לך וכיצד אתה רואה את האמון שלך בעצמך ובאנשים בחייך.

בוא נתחיל מהעובדה כי אמון או יותר נכון חוסר אמון עלול להשפיע בכל היבט בחיים שלנו. אמון עלול לפגוע בעבודה שלנו, ביחסים שלנו בבית, עם החברים ואפילו בזוגיות.
לכן, "אמון" בעל חשיבות רבה בשל העבודה כי הוא יכול לבנות כל תחום בחיים שלכם או להרוס אותו.
אני מניחה כי רבים מאיתנו מאמינים כי "לתת אמון" במישהו או משהו אחר זה סוג של הימור ולכן, מעדיפים לסמוך רק על עצמם.

האם לסמוך על עצמך זה לא הימור?
אז יפה שאלת! ובכן, לקראת סוף המאמר אני סבורה כי כבר תדעו את התשובה. יותר מזה, נבין גם למה לסמוך על מישהו יותר חזק ממך (בעל אמצעים רבים יותר ) זו טעות ביסודה.

אמון מאפשר לאנשים לעבוד יחדיו למען תוצאות ויעדים טובים יותר אך בגידה מהווה פיתוי רב מדיי בראייה קצרת טווח.
"אמון" מאפשר לנו לקבל אמצעים ויתרונות אשר אנו בעצמנו לא יכולים להשיג. לכן, ע"י שיתוף פעולה יש סיכוי רב יותר להצלחה מאשר לעבוד לבד.

אז אם זה מעולה לנו - למה יש בכל זאת בגידות/הפרת אמון?
התשובה דיי פשוטה על כך. הטבע האנושי שלנו נובע ממקום של "מנצחים" וע"י כבישת יעד בראיית קצרת טווח מספקת אותנו יותר מאשר היכולת להיות אנשים טובים ולראות את התמונה הכוללת אשר יכולה להטיב יותר אך היא לא ברת השגה באותו הרגע עבורנו.

אז איך בכל זאת אפשר לסמוך או לבטוח במישהו ?
כבני אדם יש בנו מערכת מובנת המנחה אותנו לזהות ע"י המוח והגוף האם האדם מולו הינו מישהו אשר ניתן לסמוך עליו או לא.
זאת מהסיבה כי אנו יכולים להרגיש את הצורך לסמוך לא רק בצורה קוגנטיבית אלא עם כל הגוף כולו אשר יכול להיות אמצעי לבדיקה האם יש פה מקום לתת אמון במישהו. "אמון" מבוסס גם בצורה פיזיולוגית (בעקבות העובדה כי עצב הוואגוס הינו המחבר בין המוח לחזה שלנו) אצלנו במערכת ולכן, הפעמים בהם הרגשנו "תחושת בטן" או "משהו לא מסתדר לי" זה כנראה המערכת הפיזיולוגית שלכם מאותת לכם לשים לב.

הרבה פעמים "אמון" מקושר חזק יותר בתחום הזוגיות.
דובר לא מעט על העובדה כי בלי "אמון" לא ניתן לקיים מערכת יחסים.
האם זה נכון ?

התשובה נמצאת ביסודנו כבני אדם אשר זקוקים לביטחון -"אמון" על מנת לבסס מערכות יחסים ארוכות טווח. לכן, המוח שלנו עוצב בצורה שמאפשרת לנו לסמוך/להאמין כדי ליצור זיווג רומנטי. עם זאת, חשוב להבין את התהליך המתרחש בתת מודע - אנו זקוקים ל"אמון" על מנת לוודא כי הצאצאים שלנו יגדלו בשלל ולא בחוסר. לכן, עצם העובדה כי שני ההורים שם מהווה אחוזי הצלחה רבים יותר לצאצאים שלנו.

לעיתים "אמון" נתפס לנו במושגים שגוים. לדוגמא בזירת הדייטים לעיתים תמצאו בני זוג המחפשים אנשים מבוססים,עמידים ובעלי יכולת לפרנס אותם.
האם זה חכם?
כל אחד בוחר את ההחלטה הזו מהצורך היסודי שלו והיכן הצורך הזה טמוע בו. עם זאת, ממחקרים רואים כי אנשים עם סטטוס ובעלי כוח אנו נוטים לסמוך עליהם פחות. במחקר בדקו אילו מכוניות עוצרות לעוברי אורח במעבר החצייה ואילו מסכנים את החיים של העוברי אורח. ובכן, יכולתם לנחש כי אלו עם המכוניות היותר יקרות פחות עצרו ולקחו יותר סיכון מאשר אנשים עם מכוניות פחות יקרות.

אל לנו לשכוח כי "אמון" - הוא הצורך שלנו לסמוך על האחר על מנת להשיג את מה שאין לנו. כן ,כן! קראו את המשפט הזה שוב. "את מה שאין לנו".

לכן, אם נמשיך בהקשר של אנשים עם סטטוס וכוח אליהם לא מעט אנשים כל כך שואפים להגיע או להיות כמוהם נראה ממחקרים כי גם הפוך זה עובד - גם הם לא סומכים על אחרים.

אז בואו נחזור לשאלה שעוד לא קיבלנו עליה תשובה בתחילת המאמר. "האם אפשר לסמוך על עצמי?"
התשובה הקצרה היא :"לא".
הסיבה לתשובה זו כי בעצם ע"י כך שהינך סומך על עצמך אתם בעצם סומך על אדם זר אשר הגירסה העתידית של עצמך שעדיין לא התקיימה ועל כן, הסיכון זהה לכל אדם אחר אשר היית מנסה לסמוך עליו.

מופתעים?
לא פלא שזה דיי מפתיע. לנו כבני אדם יש את הצורך לראות את עצמנו כאנשים טובים ובעלי יכולות טובות ולכן אנו מתרצים רבות לעצמנו את הסיבה להבדל בין המקום הטוב אליו שואפים ולמעשים עצמם במציאות .

 כפי שראינו אין משוואה אחת ל"אמון" ולכן, יש לקחת כמה פרמטרים ברגע שבוחרים לסמוך על מישהו.יש לבדוק את מה שאותו בנאדם אומר והאם המילים שלו תואמות למעשים שלו. 

לסיכום,
אני חושבת שכולנו מבינים כי"אמון" הינו צריך בסיסי בכל קשר ולא משנה מה סוג הקשר. אנו תמיד נרצה להאמין כי האדם אשר בחר בנו יתעדף את הקשר הארוך טווח שלנו עימו וכלל היתרונות המגיעים עם הבחירה הזו על פיתוי רגעי וזמני.
עם זאת, אל נשכח כי ל"סמוך"- לתת "אמון" הינו סיכון והימור כאחד. בין אם מדובר בעצמנו או באנשים אחרים.








הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.